Gyvybės nutraukimas įvardijamas kaip brutalus elgesys bei vis dar yra aršiai diskutuojama tema. Pakistane abortai laikomi absurdu, tačiau tai praktikuojama, nepaisant tragiškų pasekmių. Kuomet saugus abortas neprieinamas, moterys ryžtasi kriminaliniams incidentams.
Skurdas, visuomenės abejingumas, šališki įsitikinimai, prastai išvystyta medicinos sistema ilgainiui priveda prie keblumų. Daugelis kvalifikuotų gydytojų ir akušerių Pakistane dažnai atsisako atlikti vaisiaus pašalinimo procedūrą dėl įrangos ir lėšų trūkumo. Tačiau nėštumo prevencija, kontraceptinės priemonės taip pat nėra lengvai prieinami gyventojams, kas priveda prie nelaukto nėštumo. Jo nutraukimas itin smerkiamas kai kuriose bendruomenėse ir šeimoms užtraukia begalinę gėdą ir kritiką. Kituose regionuose abortas pateisinamas, tačiau negalimas dėl finansinių suvaržymų ir patirties trūkumo.
Vienos sveikatos priežiūros įstaigos gydytoja Mariyam Sheikh atvirauja, jog yra moterų, kurios neatvyksta į gydymo įstaigas dėl to, nes neišgali įsigyti autobuso bilieto. Pakistane 2010 m. įkurta karštoji linija, nurodyti kontaktiniai duomenys, moterims suteikiama galimybė susiekti ir pasiteirauti dėl operacijos, tačiau informacijos aborto klausimais išlieka vis dar mažai. Kadangi ligoninės Pakistane itin griežtos ir suvaržytos, įkurta ne viena organizacija, teikianti pastangas gydytojų švietimui ir treniravimui nėštumo kontroliavimo ir nutraukimo klausimais. Nuolat renkama informacija, apmokomos akušerės. Organizacijų šalininkai neslepia, jog dauguma gydytojų prieš pradėdami kursus net nenutuokia, jog abortai yra legali ir įgyvendinama procedūra. Taip pat konstatuojama, jog gydytojai nesuvokia, kokie išankstiniai nusistatymai yra susiformavę jų požiūryje ir tik vėliau susiduria su jais. Kadangi kontracepciją Pakistane naudoja tik 34 procentai moterų, neretai imamasi aborto siekiant kontroliuoti savo gyvenimą ir išvengti likimo.
Kriminalinis abortas
Pakistaną sudrebino jaunos merginos istorija, tragiškai pasibaigusi eismo įvykyje. 27-erių Rabia sėdėjo ant motociklo galinės sėdynės, kuomet nutiko nelaimė. Rabija mirė iš karto, vos tik buvo pradėta gabenti į ligoninę. Jos sugyventinis bei kiti artimieji iš pradžių buvo įsitikinę, jog Rabija žuvo autoavarijoje. Tačiau merginos teta, pradėjusi atidžiau apžiūrinėti kūną, pastebėjo keistas žymes. Iš tikrųjų, visiems atrodė keista, nes atsižvelgus į aplinkybes, mergina galėjo išgyventi avariją ir likti nesužeista. Vis dėlto, teta netyčia pamatė itin didelius tinimus, kurie neįprastai. Šeimos nariai užpildė policijos ataskaitą ir buvo pradėtas ikiteisminis tyrimas. Atliktas skrodimas, kurio rezultatai pribloškė visko mačiusius. Pasirodo, Rabijos mirties priežastis yra visai ne autoavarija, bet komplikacijos, įvykusios po kriminalinio aborto. Nė vienas iš artimųjų anksčiau nebuvo informuotas, jog Rabija laukiasi. Mirties ataskaitoje buvo rašoma, jog ištiktas abortas baigėsi nesėkmingai bei išvardinti vidiniai kūno sužalojimai.
Dažna istorija
Liūdna tai, kad tai paplitę Pakistane. Būtent čia saugus abortas sunkiai prieinamas net tiems, kurie finansiškai tam pasirengę. Net jei kai kurios šeimos turi labiau išvystytus ryšius su sveikatos priežiūros darbuotojais ir kitas prieigas, abortas vis vien yra itin retai vykdoma operacija, kuri net gali baigtis tragedija. Pakistane gyvybės nutraukimo operacijas neretai atlieka nesitreniravę gydytojai ir nepaiso įstatymo, ginančio žmogaus gyvybę ir užtikrinančio pilnavertišką rūpybą ir gydymą nėštumo metu. Būtent čia į operacijas žiūrima liberaliau nei daugumoje kitų Islamo valstybių. Prieš mėnesį, kuomet ištiko Rabijos mirtis, Pakistane nutiko dar vienas atvejis, kai studentės Maryam Fatima kūnas buvo deponuotas ligoninėje po nesėkmingo aborto.
Rabijos ir Maryam, ir panašios istorijos yra ganėtinai plačiai žinomos visame Pakistane, tačiau jų gausos nepakanka norint sudaryti aiškią ir svarią statistinę suvestinę. Daugelį neramina tai, jog šios istorijos nėra pakankamai tiriamos specialistų ir neprieinama prie konkrečių išvadų, kurios visuomenę privestų prie problemų sprendimo, kontracepcijos priemonių platinimo bei kokybiškesnės sveikatos apsaugos. Velionės Rabijos šeima teigia, jog turi labai daug abejonių ir nebaigtų klausimų. Tyrimai Pakistane gali būti ilgas procesas, neužtikrinantis produktyvumo ir aiškių rezultatų. Rabija buvo viena iš maitintojų šeimoje, kurioje vyrauja neturtas ir artimiesiems gali būti itin sudėtinga finansuoti advokato ar kito tyrėjo teikiamas paslaugas. Tačiau tikimasi, jog atliekami tyrimai vyks sklandžiai ir pavyks susisteminti konkrečius atsakymus apie aborto sukeltas traumas ir avarijos eigą.
Kokia situacija?
Islamo valstybėse aborto atlikimas prieštarauja esminėms religinėms taisyklėms. Aborto idėja nesutampa su Alacho vaidmeniu, kuris tikima, jog yra gyvybės ir mirties kūrėjas. Tačiau įvairiose ugdymo įstaigose į abortus žvelgiama iš skirtingų perspektyvų. Pavyzdžiui, rytiniuose ir centriniuose Azijos regionuose abortas konceptualizuojamas į pasakymą, kurio vertimas yra ,,vaisiaus išstūmimas“. Iš pradžių šis terminas nebuvo pakankamai išaiškintas ir klaidino tautas, jog tarp aborto ir persileidimo nėra jokio skirtumo. Šis požiūris yra ginčytinas todėl, jog būtent šiuose regionuose žmonės abortus suvokia kaip nenorimą (mekrouh), o ne uždraustą (haram) procedūrą. Jei vadovaujamasi mekrouh požiūriu, paliekama teisė pašalinti vaisių iki 120-osios nėštumo dienos. Tačiau taip pat šis požiūris palaikomas tik vyriškosios giminės ir tik vyrai gali apspręsti nėštumo nutraukimą. Moterys šios teisės neturi bei negali priimti savarankiškų sprendimų.
Pietryčių Azijoje bei kai kuriose Afrikos valstybėse išduodamas leidimas abortams iki vaisiui sukanka 40 dienų. Tačiau net ir čia nuomonės kinta ir sprendimai priklauso nuo vaisiaus vystymosi ypatybių. Kai kurie Islamo lyderiai net toleruoja aborto taikymą iki 120-osios dienos. Saudo Arabijoje bei Jungtiniuise Arabų Emiratuose nėra griežtai apibrėžtų taisyklių ar nusistatymų prieš abortą, tačiau nerašytai sutariama, jog abortas pateisinamas iki 120-osios dienos. Šiaurinėje Afrikoje vaisius itin vertinamas bei net patvirtinamas jo statusas ir teigiama, jog jis potencialiai užtikrins naują gyvybę. Būtent todėl šiame regione abortai draudžiami be jokių išimčių. Vis dėlto, dauguma regionų pateisina gyvybės nutraukimo procesiją iki 120-osios vaisiaus gyvavimo dienos. Buvusios Osmanų imperijos santvarka bei gyvavę nusistatymai suformavo Islamo išpažinėjų mentalitetą ir požiūrį. Imperijos gyvavimo laikotarpiu susimodeliavo ir šis požiūris apie gyvybės nutraukimą.