Tikrais įvykiais paremtas „Netflix“ serialas „Unorthodox“ sukurtas remiantis to paties pavadinimo Deboros Feldman autobiografija, išleista 2012-aisiais. Tiesa, pilnas knygos pavadinimas skamba taip: „Unorthodox: The Scandalous Rejection of My Hasidic Roots“, o seriale jis sutrumpinamas iki pirmojo žodžio. Tačiau antroji pavadinimo dalis, bylojanti apie žydiškų šaknų išsižadėjimą, atskleidžiama viso siužeto metu.
Istorijos centre – devyniolikmetė Esty, gyvenanti Niujorke, JAV. Čia įsikūrusi ultraortodoksų žydų bendruomenė, turinti savo atskirą rajoną, Viljamsburgą. Tai – tarsi atskiras pasaulis, kurio gyventojus nuo likusios planetos skiria nematoma siena, kurios nevalia peržengti. Esty auga su savo seneliais ir teta, kadangi jos motina, nepritapusi šioje bendruomenėje, tapo nepageidaujama, ir pradėjo savo gyvenimą Europoje. Gaudama minimalų išsilavinimą, Esty taip pat lankė pianino pamokas pas pasaulietę mokytoją, ir tai darė paslapčia, kadangi bendruomenėje šis veiksmas būtų sulaukęs pasmerkimo.
Sulaukus septyniolikos, jai teko ištekėti už Jankio, drovaus introverto, kuris išauklėtas taip, kad šeimoje visada jaustųsi it karalius. Moterų paskirtis Viljamsburge – gimdyti ir auginti vaikus, taip siekiant atkurti genocido metu smarkiai nukentėjusią žydų tautą. Augdama neturėjusi jokios pasirinkimo laisvės, Esty tikisi, kad ištekėjusi ji taps savarankiška, ir galės pati priimti įvairius sprendimus, tačiau supranta smarkiai apsirikusi, kai suvokia, kad po vestuvių ne tik neatrado savęs, bet ir buvo pradėta vadinti tiesiog Jankio Šapiro žmona. Jai nesiseka atlikti žmonos pareigos, ir per pirmuosius vedybinio gyvenimo metus jiems niekaip nepavyksta užmegzti naujos gyvybės. Nepatenkinta Jankio šeima iš visų pusių spaudžia Esty atlikti savo pareigas tinkamai ir kuo greičiau pradėti vaikelį. Šabo iškilmių metu Esty lombarde parduoda visus savo turimus papuošalus, ir, gavusi pinigų, nusprendžia bėgti.
Turėdama senelių dokumentus, ji atvyksta į Berlyną. Ilgai svarsto, ar apie savo atvykimą pranešti čia gyvenančiai savo mamai, Esty atsitiktinai susipažįsta su jaunu vaikinu, kuris pasirodo esąs konservatorijos studentas. Po jo ir bendramokslių repeticijos, jie keliauja atsigaivinti prie ežero, ir Esty pasiprašo keliauti kartu. Šioje vietoje įvyksta gana svarbi scena – naujasis pažįstamas papasakoja, kad šis ežeras atliko gana svarbų vaidmenį žydų genocido istorijoje, ir Esty, nusimovusi pėdkelnes ir nusivilkusi megztinį, vis dar kone pilnai apsirengusi, įbridenda į vandenį, ir nusiėmė peruką, privalomą visoms ištekėjusioms jų bendruomenės moterims, taip parodydama savo trumpai kirptus plaukus. Po to ji panyra po vandeniu, taip tarsi atkartodama krikščionišką krikšto sceną, tačiau šįsyk tai reiškė veikiau ne prisijungimą prie bendruomenės, o atsiskyrimą nuo senosios, kuri taip varžė jos sielą. Neturėdama įprastų socialinių įgūdžių, Esty patiria daugybę iššūkių, tačiau drąsiai žengia pirmyn, nenorėdama grįžti ten, iš kur taip norėjo dingti.
Esty vaidmenį atlikusi izraelietė aktorė Shira Haas atrodo nuostabiai – jos veide atsispindi visos emocijos, kurios nebuvo ištartos garsiai. Nedidukė mergina didžiuliame svetimame mieste, kaip ir dera, atrodo išsigandusi, tačiau nestokojo drąsos ieškoti ir bandyti kabintis į naują gyvenimą.
Jos vyrą, Jankį Šapiro, vaidinęs Amitas Rahavas taip pat atliko puikų darbą – nuolat pasimetęs ir lengvatikis Jankis, sąžiningai besilaikąs visų jų bendruomenėje nustatytų taisyklių, atspindėjo eilinį Viljamsburgo bendruomenės vyrą, auklėtą ir augintą gyventi pagal taisykles. Antraeilių aktorių darbas irgi paliko gerą įspūdį – kadangi Esty prisiminimuose gausu epizodų iš jos vestuvių, kurios vyko pagal žydiškas tradicijas, būtent jos ir tapo vienu iš serialo akcentų. Didelė dalis pokalbių, apeigų vyksta jidiš kalba, o tradicinės apeigos, su maldomis ir dainomis, kelia susižavėjimą.
Kadangi istorija pasakojama iš Esty perspektyvos, minėtos tradicijos ir bendruomenės santvarka žiūrovui veikiausiai pasirodys atstumianti ir itin varžanti, tačiau būtent gilūs, daugybę metų išlaikomi papročiai negali nekelti bent menkiausios pagarbos. Žinoma, būtent ši santvarka ir tampa pagrindine Esty gyvenimo tragedijos priežastimi – nerasdama sau vietos ir nepritapdama ją supančioje visuomenėje, ji pabėga. Galiausiai pasiryžusi aplankyti savo mamą, ji sužino, kad šioji taip pat nenorėjo gyventi pagal griežtas taisykles, taigi tampa tik dar labiau užtikrinta dėl savo sprendimo.
Kūrėjų sumanymas istoriją pateikti dalimis, daugiausia per netolimų atsiminimų prizmę, puikiai dera siužeto visumoje. Kai kurie jų tarsi paskatina Esty šiandien ryžtis dalykams, apie kuriuos ji kadaise svajojo, tačiau po vestuvių suvokė esanti priversta pamiršti. Praeitis, nuo kurios ji bėgo, skatina nepasiduoti ir kovoti dėl šiandienos, kurią ji kuria pati. Nors sutalpintas į keturias serijas, serialo siužetas tikslingai veda į galutinį Esty gyvenimo lūžį ir pasirinkimą. Šiame seriale persipina ir tarpusavyje puikiai dera gilios ir tvirtos ultrortodoksų tradicijos bei žmogaus prigimtinis instinktas kovoti už save ir siekti saugios bei laimingos aplinkos.